Reżyser Alejandro
Amenabar zainspirowany własnymi koszmarami jakie nawiedzały go
podczas choroby napisał scenariusz do filmu Otwórz oczy.
Produkcja szybko stała się jedną z ważniejszych w dorobku
hiszpańskiego kina. Dzieło stanowi też pokłon w stronę filmów
Pedro Almodovara, np. pokój głównego bohatera wygląda identycznie
jak pokój Davida z Drżącego ciała.
Główny bohater
Cesar to bogaty i przystojny podrywacz. Ma przyjaciela o imieniu
Pelayo. Zazdrości kobieciarzowi powodzenia u płci przeciwnej.
Sytuacja na krótko odwraca się, gdy na jedno z przyjęć w domu
Cesara przyprowadza piękną Sofię. Uwodziciel oczarowany urodą
kobiety postanawia ją zdobyć mimo, że jest towarzyszką jego
najlepszego przyjaciela. Szybko zakochuje się w nieznajomej i spędza
noc w jej mieszkaniu rozmawiając z nią. Rano, wychodząc z
kamienicy Sofii zauważa samochód Nurii. Chorobliwie zazdrosna
kochanka śledziła Cesara. Proponuje mu podwiezienie do domu i nie
przyjmuje odmowy. Nie mogła znieść ignorancji byłego partnera i
celowo uderza samochodem w drzewo. Cesar przeżywa ale w wypadku jego
twarz zostaje potwornie oszpecona. Niegdyś pogodny i wesoły
mężczyzna nie przypomina już dawnego podrywacza. Przygnębiony i
beznadziejnie zakochany w Sofii traci wiarę w siebie. Wie, że już
nie ma szans u niej. Podświadomie odczuwa, że uroda była głównym
powodem jego powodzenia u kobiet. Pewnego wieczoru Pelayo i Sofia
namawiają go na wspólne wyjście do baru. Widzi, że znajomi nie
czują się dobrze w jego towarzystwie. Następnego dnia los się
odmienia. Sofia wyznaje mu miłość, lekarze dzwonią z wiadomością,
że odnaleźli sposób na przywrócenie jego twarzy dawnego kształtu.
Cesar znów jest szczęśliwy ale zaczynają dziać się dziwne i
przerażające rzeczy. Zamiast twarzy Sofii widzi twarz Nurii, a w
lustrze nie dostrzega swego odbudowanego oblicza tylko to
zniekształcone. Wykańcza to go psychicznie. Wkrótce trafia do
więzienia za morderstwo swojej dziewczyny.
W filmie Otwórz
oczy psychologia odgrywa największą rolę. Twórcy ukazują
zachowanie człowieka w całkiem nowej, niewygodnej sytuacji. Cesar
myśli, że teraz zdobycie kobiety, dobrej pracy czy pozycji w
społeczeństwie jest poza jego zasięgiem przez jego szpetotę, co
jest poniekąd uzasadnione. Nie rozumie też, że Pelayo i jego
dziewczyna Sofia traktują go normalnie, tak samo jak przed
wypadkiem. Usilnie próbują mu uświadomić, że nie straci
przyjaciół z powodu jego wyglądu. Niechęć najbliższych osób
jest tylko i wyłącznie urojeniem nieszczęśnika. Rzeczywiście
kłopotliwa sytuacja niszczy psychicznie Cesara, równie efektownie
jak potworne wizje w wyimaginowanym świecie. Film z powodzeniem
oddaje okrutny i mroczny klimat snów jakie miewamy przy gorączce
podczas przeziębienia lub grypy. Snów, które są przerażającymi
projekcjami powracających złych wspomnień i swych obaw
zapętlających się wciąż i wciąż.
Odtwórcami głównych
ról są znani i zdolni hiszpańscy aktorzy m.in. Eduardo Noriega,
Fele Martinez oraz jedna z ulubionych aktorek Almodovara czyli
Penelope Cruz. Muzyka autorstwa samego reżysera i Mariano Morina
podkreśla specyficzny charakter filmu.
Dzieło możemy
interpretować na różne sposoby. Można pomyśleć, że film
rozpoczyna dyskusję na temat naszej egzystencji. Czy to wszystko co
nas otacza jest tylko snem i my o tym nie wiemy? Cesar o tym nie
wiedział, więc skąd my mielibyśmy wiedzieć? Inaczej patrząc
jest to film moralizatorski, mówiący o tym, abyśmy doceniali to co
mamy, ponieważ możemy to wszystko szybko stracić, a innych
powinniśmy traktować na równi ze sobą. Trzecia propozycja na
interpretację: co by się nie działo nie warto się załamywać i
niszczyć sobie psychiki. Wiele możliwości rozumienia produkcji
Amenabara czyni ją filmem uniwersalnym, przeznaczonym dla większego
grona widzów.
Otwórz oczy
to film udany, wykonany na dużo wyższym poziomie niż akceptowalny.
Zapada w pamięć i długo nie pozwala o sobie zapomnieć. Każdy,
kto uważa się za fana dobrego kina powinien go zobaczyć, a na
półce mieć własną kopię.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz